לאן נעלמה היצירתיות

פעם, לא כל כך מזמן אבל הכל יחסי, כשמעצב גרפי היה מקבל בריף או נושא לעבוד עליו הוא היה מתחיל את התהליך בחשיבה.

כל החוכמה והיצירתיות היו בראש.
עולם הגירויים ינק מהזכרון, מאסוציאציות, מהסביבה ומעולמו וניסיונו של המעצב.
את הרעיונות המחישו ברישום ואיור על דף.

יכולת האיור והרישום היתה מרכיב חשוב במקצועיות.
אח״כ במידת הצורך היו פונים לצלם, (במידה והיה צורך בתמונה אמיתית), והוא היה מצלם עפ״י הסקיצה שנעשתה כולה ביד.
הלקוח התייחס ברצינות למעצב הגרפי שהיה בעל יכולות וכישורים יחודיים שלא היו ללקוח עצמו.

עם כניסת המחשב שהיה אמור בסך הכל להחליף את העפרון ולא לחשוב במקומך – התהפך עולם העיצוב.

פתאום ניתן להשתמש באיורים וצילומים מן המוכן אך גרוע מכך: במקום לחשוב על נושא האיור, האיור והצילום שנמצאים זמינים הם המכתיבים את הרעיון והעיצוב!

במקום שהמעצב יחשוב על רעיון מקורי הוא מוצא עצמו עוסק בבחירה מתוך שלל אפשרויות שהעולם הממוחשב מציע. מה מבדל היום בין מעצב אחד לרעהו? הרי לשניהם אותה תחנת עבודה ואותן ספריות שמהן ניתן לשאוב עוד ועוד אוצרות ויזואליים?! כולם יכולים לרכוש פונטים ולמעשה כל שנותר למעצב הבינוני לעשות הוא פחות או יותר ליצור קומפוזיצה מוצלחת ושילובי פונט ותמונה נאותים.

מצב זה יוצר מצב שהלקוח אומר ״גם אני יכול״ וגם ״הפונט הזה לא מתאים״…. העובדה שכל כך הרבה בוגרים בינוניים מסיימים את לימודיהם במוסדות לעיצוב גורמת לזילות המקצוע.

מול המעצב הזה עומד לקוח שלא למד עיצוב כלל ומנחית הוראות ועצות עיצוביות. התוצאה הסופית נראית פעמים רבות כמו תוצר של ועדת קישוט עם ערוב של סגנונות ולא של מעצב.

סיבות נוספות ליצירתיות בינונית הם לוחות זמנים צפופים ומחירים נמוכים שלא מאפשרים להקדיש את הזמן הראוי לעבודה אך על כך בפעם אחרת…
 
 


סטודיו אלדד שאו בע"מ, הנצח 10, רמת השרון

טל': 072-33-80-226  |  פקס: 03-5477274 

eldad@eldadshaw.co.il