קטלוג זהו אחד מכרטיסי הביקור המובהקים ביותר של כל עסק, וכזה שיכול להשפיע, אולי יותר מכל, על מעגל הלקוחות שלו. עסקים רבים הבינו במרוצת השנים כי קטלוג מקצועי, אשר מאורגן ומעוצב היטב, הוא מפתח מרכזי בדרך להצלחה.
אלא שמשימת עיצוב הקטלוג אינה דבר פשוט כלל וכלל, והיא חייבת להיעשות במלוא המקצועיות ותשומת הלב. לפניכם מספר טיפים שיכולים לעשות, פשוטו כמשמעו, את ההבדל.
איך שלא מסתכלים על הקטלוג – ככרטיס ביקור, כחלון ראווה או אפילו כחנות עצמה – ברור שהחשיבות שלו מכרעת.
בהמשך לכך, ברור מדוע קטלוג המעוצב היטב נחשב ליעיל ביותר, מבחינה שיווקית, מגדיל את הזיקה של הלקוחות למוצר או לעסק מסוים ועשוי לגרום לכך שהם יבחרו, בסופו של יום, בהחלטה הכלכלית הרצויה מבחינתם של בעלי העסק.
הנחת היסוד הראשונה היא שאת עיצוב הקטלוג פשוט חייבים להפקיד בידיהם של גורמים מקצועיים המנוסים בכך. אלה לא רק ידעו כיצד “לתרגם” את הצרכים והרצונות של בעלי העסק להבטים ויזואליים של הקטלוג, אלא גם כיצד להפוך את הקטלוג למכובד ולמרשים כמה שיותר – כל זאת באמצעות ידע ניכר בהיבטים המגוונים של תחום העיצוב הגרפי. אין לשכוח שקטלוג שעיצובו לקוי עלול להביא לאפקט ההפוך, ולפגיעה מאסיבית בתדמית החיובית שהעסק כל כך מתאמץ לבנות.
עיצוב קטלוג -“עשה” ו”אל תעשה”
לכל קטלוג יש חוקים משלו, כאשר גם הצרכים והרצונות הספציפיים של אלה שעומדים מאחוריו חייבים להשפיע על כל החלטה והחלטה הנוגעת אליו. ובכל זאת, יש מספר דגשים שדומה שנכונים כמעט בכל המקרים, ואליהם רצוי להתייחס כעת. הגם שיש עסקים המעוניינים לחסוך בעלויות ההפקה ככל האפשר ולבחור בקטלוג עמוס בפריטים, עם מספר רב של אובייקטים בכל עמוד, המלצה ברורה היא לתת לכל מוצר בקטלוג את הכבוד הראוי לו, ולהציגו בגודל שיאפשר ללקוחות להתרשם ממנו בצורה היעילה ביותר.
עם כל הכבוד לעיצובו של הקטלוג, הוא צריך לעמוד בקנה אחד עם התמונות או המלל, ובשום מקרה לא להבליע אותם. ממש כשם שמלחינים טוענים שמוזיקה לסרט תעשה את עבודתה נאמנה אם הצופים לא ירגישו בה באופן מודע, כך גם לגבי קטלוגים: העיצוב צריך ליצור מקשה אחת עם יתר ההיבטים הויזואליים, מה שיוצר שלם הגדול מסך החלקים שלו.
בנוסף על כך, אין ספק שהקטלוג צריך להתאים לקהל היעד הפוטנציאלי. עיצוב קטלוג של חברה המשווקת מוצרים לבית או לגינה, למשל, נוטה להיות רשמי וסטנדרטי יותר מאשר קטלוג של רשת אופנה צעירה, שצריכה ליצור תחושות דוגמת הנאה או דינמיות.
חומר הגלם כן קובע
בעידן בו אנו חיים, ניתן בהחלט למצוא קטלוגים דיגיטליים, המושמים כלאחר כבוד באתר האינטרנט של עסק או ארגון מסוימים. אלא שגם כיום, אין תחליף לקטלוג נייר טוב ואיכותי, עליו מופק בקטלוג בדפוס. מהבחינה הזו, הדגש המשמעותי צריך להיות מושם על בחירה בנייר איכותי וקשיח ככל האפשר, וכזה שיעמוד בלא מעט דפדופים של אנשים.
בנוסף על כך, ככל שהנייר איכותי יותר כך ההיבטים הגרפיים שעליו ייראו ברזולוציה טובה יותר, מה שבוודאי תורם לאטרקטיביות של הקטלוג בעיני הלקוחות הפוטנציאליים.
חלק מהמאמצים השיווקיים
חיוני ככל שיהיה הקטלוג בפני עצמו, המלצה ברורה היא לא לבחור בו בלבד כאמצעי המבטא את המאמצים השיווקיים של העסק. הקטלוג צריך ללכת יד ביד עם מאמצים שיווקיים אחרים של העסק, ועם נסיונות פרסומיים שצריכים להיעשות כל העת. היות וקטלוג ממוצע אמור לשמש את החברות המפיקות אותו לפרק זמן של מספר חודשים לפחות, או אפילו שנים, זוהי השקעה חיונית, שמצדיקה את עצמה בכל אחד מהמקרים.